Sesonkiherkku Persimoni


KAAMOSKAUDEN sesonkiherkku – kultainen Persimoni

Tarina lämpimien maiden hyötypuutarhoissa kasvavasta, Eebenpuun sukuun kuuluvan lehtipuun hedelmästä – Persimonista.  Miedosti makea, hieman luumun, tomaatin ja omenan sekoitusta maultaan muistuttava hedelmä on nykyisin yleisesti syys- ja talvikaudella kaupoissa myynnissä ja hinnaltaankin edullinen. Tämän tarinan lukemalla, voit oppia hedelmästä jotain uutta.

Espanjalainen Persimoni
4 FAKTAA PERSIMONEISTA
  1. Persimoni on marjakasvi – ei hedelmä. Aivan kuten punainen räjähtävä granaattiomenakin.  Sekin on oikeasti marjakasvi eikä hedelmä.
  2. Persimoni, Kaki  ja Sharon tarkoittavat saman hedelmän eri lajikkeita. Kaki ja Sharon ovat Persimonista jatkojalostettuja lajikkeita.
  3. Persimoni on tuorehko tuttavuus Suomessa, mutta Kiinassa sitä on tarinoiden mukaan viljelty jo 1300-luvulla. Kiinan lisäksi hedelmää tuotetaan ainakin Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Israelissa ja Espanjassa.
  4. Satokausi alkaa lokakuussa ja kestää joulun yli jopa maaliskuulle saakka.
4 FAKTAA LAJIKKEISTA
  1. PERSIMONI on lajikkeista suurikokoisin, KAKI maultaan vetisin.
  2. Jokainen lajike on pinnaltaan sileä ja ohut kuori on raakana keltainen. Kypsyessään kuori punertuu pikku hiljaa ja samalla kuoreen ilmestyy ruskeita – hieman ikävän ja epämääräisen näköisiä – pilkkuja.
  3. KAKI ja PERSIMONI kannattaa syödä ainoastaan kypsänä, jolloin hedelmänliha on koostumukseltaan kauniin kuulakas.  Hedelmän liha on raakana kovaa ja lisäksi lajikkeiden sisältämät parkkihappo ja tanniini aiheuttavat niille kitkerän maun. Onneksi kitkeryys häviää lihan kypsyessä ja maku muuttuu makeaksi ja hapottomaksi.
  4. KAKI-lajikkeesta kehitetty SHARON on tiivislihainen ja siemenötön. Siitä puuttuu lisäksi parkkihappo,joten lajike soveltuukin syötäväksi muita raaempana, persikan tapaan ja jopa jääkaappikylmänä.
4 VINKKIÄ RUUANLAITTOON
  1. Hedelmälajikkeet sopivat soseeksi valmistettuina erinomaisiksi lisäkkeiksi makeisiin ja suolaisiin ruokiin.
  2. Maustamalla sose pääruokaan sopivilla lisämausteilla, saa siitä uuden makulisän suolaisten ruokien kastikkeeksi sekä lihan ja kalan seuraksi. Reseptivaihtoehtoja löytyy jopa sosekeitoista.
  3. Ylikypsäksi ja samalla ylimakeaksi päästyään, hedelmän voi soseuttaa soseeksi, jolloin myös sokerin käyttön voi jättää vähemmälle. Soseutettu hedelmä sopii leivonnaisten täytteeksi, jälkiruokien seuraksi tai vaikkapa vispipuuron ja smootien sekaan.
  4. Sharon-lajiketta voi käyttää jalostetuimpien ominaisuuksiensa takia monipuolisemmin. Sitä voi paloitella hieman kovempana esim. hedelmä- ja vihersalaatteihin sekä juustolautaselle parmankinkun ja melonin seuraksi.
4 VINKKIÄ HEDELMÄN KÄSITTELYSTÄ JA SÄILYTYSESTÄ
  1. Hedelmän voi kuoria hedelmäveitsellä, mutta kuori irtoaa myös helposti upottamalla hedelmä hetkeksi kuumaan veteen.
    Vihreä kanta irtoaa kypsästä hedelmästä helposti napakasti nyppäämällä.
  2. Ostohetkellä hedelmät ovat yleensä vielä vähän raakoja. Säilytys huoneenlämmössä  vauhdittaa kypsymistä ja hedelmä on käyttövalmis jo  muutamassa päivässä.
  3. Hedelmä on herkkä kypsymistä ja vanhenemistä vauhdittaville etyleenikaasuille, joten kypsyminen vauhdittuu entisestään, kun pitää ne huoneenlämmössä ja säilyttää ne muovipussissa, jonne on sujautettu mukaan etyleenirikas banaani, omena, persikka tai tomaatti.  Toimii hyvässä ja pahassa 😉
  4. Jos haluaa hidastaa kypsymistä, kannattaa hedelmät säilyttää jääkaapissa ja siellä lajikkeittain, suljetussa rasiassa tai pussissa. Suojattuina, hedelmät säilyvät jääkaapin viileydessä, noin +1-+5 ºC lämpötilassa, hyvinkin  1-2 viikkoa käyttökelpoisina.
7 TOSIASIAA TERVEYSVAIKUTUKSISTA

Lähde: Satokausikalenteri.

Persimoni-hedelmä sisältää runsaasti betakaroteenia (A-vitamiinin esiastetta) sekä magnesiumia, kaliumia, rautaa ja mangaania.

  1. Hedelmälihan kuitumäärä on appelsiinin kanssa samaa tasoa.
  2. Karotenoidit ehkäisevät kehon hapettumista.
  3. Mangnesiumia tarvitaan mm. hermolihasimpulssien syntymiseen
  4. Kalium vaikuttaa verenpaineen säätelyyn ja lihasten toimintaan
  5. Rautaa tarvitaan mm. veressä tapahtuvaan hapenkuljetukseen
  6. Mangaanilla on tärkeä rooli aivojen, lihasten ja hermojen toiminnassa.
  7. Hedelmien syönnin uskotaan vähentävän verenkiertoelimistöön liittyvien sydänkohtausten määrää ja helpottavan närästystä.
Persimoni ja Kaki syödään kypsänä. Raaka hedelmä on mauton. Sharon on käyttökelpoinen myös raaempana ja jääkaappikylmänä.
Maukkaita herkkuhetkiä !

t. Marita

 

 

 

 

 

 

 

Granaattiomena – superhedelmien aatelia

Mahtavaa. Granaattiomenat ovat jälleen löytäneet tiensä kauppojen hedelmätiskeille!
Granaattiomenan syötäviä siemeniä

Tuttavuuteni Granaattiomenan kanssa on kestänyt nyt muutaman vuoden ja jatkuu… Tässä tarinassa on muutama vinkki tuon epämääräisen näköisen punaisen pallukan selätykseen sekä ajatuksia, miksi granaattiomena on niin super. Tutustu ja kokeile.

Ennen perehtymistäni ’omenan’ anatomiaan, luulin että kuoren alla on tavallisen omenan tapainen sisältö. Punamaltoinen pehmeä hedelmänliha. Luulin eron olevan kuin greipillä ja verigreipillä. Olin väärässä. Sisällä odottikin käsittämättömän kaunis siemenmeri. 

Granaattiomena on yksi maailman terveellisimmistä hedelmistä. Se ei ole oikeastaan omena, vaan omenaa muistuttavan kuoren sisälle pakattu yksi iso marja. Kuoren sisällä on kymmeniä yksittäisiä supersiemeniä, joiden maku ja väritys on pirtsakka ja herkullinen.

Halkaistu granaattiomena. Punaisen elintarvikeväriaineen, grenadiinin lähde.

Granaattiomenia on ollut saatavissa kaupoista jo pitkään ja uskonkin, että moni on niitä syönytkin, mutta harvempi avannut. Sen verran vahvasti legensa avaamisen haasteista elää joukossamme…

Mutta kokemuksesta oppii, kuten sanotaan. Enää ei  meidänkään keittiön valkoiset seinälaatat valu punaisia raitoja avausprojektin jäljiltä…

GRANAATTIOMENAN AVAUS KANNATTAA OPETELLA, KOSKA

  1. Punaiset siemenet sisältävät runsaasta elimistön liiallisesta hapettumiselta suojaavia antioksidantteja ja vastustuskykyä vahvistavia vitamiineja.
  2. Lisäämällä granaattiomenan siemeniä perusravintoon mukaan, riskit saada tulehduksia, flunssaa tai vakavampiakin sairauksia alenevat.
  3. Tutkimusten mukaan antioksidantit vaikuttavat ainakin  muistiin, verenpaineeseen, reumasairauksiin, bakteeri- ja sienitulehduksiin, syöpiin, sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen – positiivisesti.
GRANAATTIOMENASTA ON MONEEN KÄYTTÖÖN. MUUTAMA SIEMEN RIITTÄÄ TEKEMÄÄN ARJEN RUUASTA JOTAIN PAREMPAA.
KÄYTTÖVINKKEJÄ
  1. Ihanaa terveysjuomaan puristamalla
  2. Suloiseksi koristeeksi leivonnaisiin
  3. Kirpakaksi mausteeksi salaatteihin, rahkoihin tai vaikka puuron päälle.
MITEN GRANAATTI RÄJÄYTETÄÄN?
Vinkki 1: Osta kaupasta napakkakuorinen ja kiiltävä hedelmä. Pehmeät ovat jo ylikypsiä. Jos ostat useamman hedelmän kerralla, ne säilyvät hyvin ainakin pari viikkoa jääkaapissa 0 – +5 °C.
Vinkki 2: Syötävää ovat vain siemenet. Vaaleaa mehiläiskennoa muistuttava väliseinää ei syödä. Se on pahanmakuista, siemeniä suojaavaa happoa ;).
Varusteet: Terävä veitsi, leikkuulauta, laakea kulho, lusikka ja vaatetus, joka ei pienistä punaisista pilkuista hätkähdä.
  1. Hiero hedelmää ensin pöytää vasten. Kuuluu narskuntaa, kun kalvo irtoaa kuorestaan.
  2. Viillä nahkamaisen kuoren kova pinta auki noin 0,5 cm:n syvyydeltä. Tee viilto koko hedelmän ympäri.  Jos punainen neste tirisee ulos, kevennä vähän otetta.
  3. Ota kulho alle ja painele peukalot puoliskojen väliin, hedelmän sisälle.  Ujuttamalla sormia yhä syvemmälle ja puolikkaita vastasuuntiin väännellen, palat irtoavat toisistaan. Osa siemenistä tippuu jo tässä vaiheessa kulhoon. Siksi kulho alle ;).
  4. Käsittele puolikkaat erikseen. Käännä puolikas halkaistu pinta alaspäin. Ota tukeva ote reunoista ja paina peukaloilla hedelmän ’napaa’ alaspäin, kuin kääntäisit sukan nurinpäin.  Siemeniä irtoaa toimenpiteellä lisää kennosta.
  5. Murra puolikas vielä puoliksi ja irrota loput siemenet kennoston uumenista kulhoon sormin tai lusikalla.  Siementen irrottelu sormilla on omasta mielestäni kätevämpää kuin lusikalla. Punainen väri lähtee käsistä pelkällä vedellä, eikä värjää kuten mustikka tai aronia.
  6. Toista sama homma toiselle puolikkaalle
  7. Voila’, herkku on valmista…. melkein.
  8. Tarkista vielä, ettei vaaleita kennoston paloja ole jäänyt siementen sekaan. Maistuvat ja tuntuvat ikäviltä suussa.

Nautinnollisia hetkiä superfoodin parissa!

Terveisin, Kiannimarikko – Granaattiomenan ystävä