Marja-aroniamehua talven terveysjuomaksi!

Antioksidantit ja vitamiinit tallessa

Marja-aroniamehun niksit

Onneksi leikasin 5. lokakuuta 1998 ilmestyneestä Ilkka-lehdestä mehuohjeen marja-aronioista.

Ei nimittäin ole ihan sama, millä tavalla mehun valmistaa.

Muistan vieläkin sen ilon tunteen, kun tajusin saaneeni ratkaisun kahteen ISOON käyttöongelmaan.

Salaisuus löytyy kylmävalmistuksesta

Ohjeella tehty, kylmässä ’kypsyvä’ ja sitruunahapon avulla valmistuva mehu on raikasta, täyteläisen makuista ja hyvin säilyvää.

Aiemmin yritin syksyisin hyödyntää marjat tekemällä niistä mehumaijalla mehua. Ei käynyt mehu kauppansa. Tunkkainen maku puski läpi, vaikka yritin piilotella sitä milloin minkäkin muun maun sekaan.

Toinen ja se isompi ongelma oli mehun ominaisuus. Pakastettu mehu alkoi jääkaapissa sulatettuna muuttua parissa päivässä viiniksi.

Siitä lähtien tämä helppotekoisen ja hyvänmakuisen mehun ohje on ollut käytössäni ja hyvässä tallessa reseptiaarteideni joukossa.

Miten tehdään raikas mehu marja-aronioista?
Kokeilunarvioinen mehuohje!

VINKKI: Seisotan seosta valmistumisen ajan, syksyn viileydessä, ulkona. Säilytän valmiin mehun pakasteessa, jolloin säilyvyys ei vaadi ohjeen mukaista sokerimäärää. Itse käytän koko 5 litran annokseen sokeria ½ kg ja hyvää tulee.

 

Mehunvalmistuksen jälkeen jäi päähäni pyörimään  elintarvike- ja ravintoalan termistö. Mitä tarkoittavaa antioksidantti, polyfenooli, antosyaani, flavonoidi? Pyöriskellessäni hetken tietorunsaudessa, muistin etten ole ravintoterapeutti, joten peruutin ja päätin keskittyä siihen, mikä tieto on puutarhurille tärkeää. Puristin kotipihojen komistuksesta 5 faktaa.

5 asiaa, jotka on hyvä muistaa marja-aroniasta ! 
  1. Marja-aroniassakin olevien antioksidanttien arvellaan estävän elimistössä hapettumisen eli härskiintymisen aikaansaamia vaurioita ja vaikuttavan ihmisen terveyteen positiivisesti.
  2. Ihmiselle tärkeimmät antioksidanttiset vitamiinit ovat C- ja E.
    • C-vitamiinia saa kasviksista, hedelmistä ja marjoista.
    • E-vitamiinien lähteenä ovat ravintorasvat, öljyt ja viljatuotteet.
  3. Vitamiini-ja antioksidanttimääriä ei pysty ruokaa syömällä yliannostelemaan.
  4. Elintarvikkeissa esiintyvä lisäainekoodi (E163) ei ole paha lisäaine. Se on antosyaani eli vesiliukoinen hyvää tekevä flavonoidi, joka ’puristetaan’ kasvien punaisesta, sinisestä tai violetista solunesteestä.
  5. Marja-aronia sisältää myös mm. betakaroteenia, E-, K-, B2-, C-, B1- ja B6-vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita (kuten magnesiumi, rauta, molybdeni, mangaani, kupari, boori, jodi).
  6. Antosyaanien hyviä lähteitä ovat marja-aronian lisäksi
    • tumma viinirypäle ja punaherukka
    • mustat pavut ja  violetti maissi
    • mustikka, kirsikka, vadelma ja karpalo
Superfood
Syötävän hyvää !

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *