Terveellistä marja-aroniamehua!

Onneksi olin leikannut talteen 5. lokakuuta 1998 Ilkka-lehdessä julkaistun jutun marja-aronioista. Jutussa mukana ollut mehuohje toimi uskoakseni käänteentekevänä kimmokkeena jatkaa aronioiden hyötykäyttäjänä. Ei nimittäin ole ihan sama, millä tavalla juuri marja-aroniamehun, valmistaa. Siitäkin on kokemusta. Kerron sen tässä. 😆 

Antioksidantit ja vitamiinit tallessa
Marja-aroniamehun salaisuus on kylmävalmistus

Ohjeella tehty, kylmässä ’kypsyvä’ ja sitruunahapolla valmistuva mehu on raikasta, täyteläisen makuista ja hyvin säilyvää.

Aiemmin yritin syksyisin hyödyntää marjat tekemällä niistä mehun perinteisesti mehumaijalla. Ei tehnyt mehu kauppansa. Tietty tunkkaisuus tuli läpi, vaikka yritin piilotellen sekoittaa mehua milloin minkäkin muun maun sekaan.

Toinen ja makua isompi ongelma oli mehun käymisominaisuus. Pakastettu mehu alkoi jääkaapissa sulaneena muuttua muutamassa päivässä viiniksi.

Mutta, kuten alussa mainitsin, onneksi löysin avun.

Tällä helpolla reseptillä valmistettu hyvänmakuinen ja raikas mehu on ollut jo vuosikaudet yksi keittiöpuutarhan vakiomehuista. Ja ohje on hyvin talletettuna reseptiaarteiden joukossa.

raikasta marjamehua helposti
Terveyttä koristepensaan marjoista!

 

VALMISTUSVINKIT

Mehun valmistus on helpointa syksyn viileydessä, ulkona auringolta suojassa. Hanki iso sanko, jonka voit suojata kannella.

Säilytä valmis mehu pakasteessa, niin mehun pystyy tekemään ohjetta vähäisemmällä sokerimäärällä. Kokeile oma makusi.

 Itse käytän koko 5 litran annokseen sokeria ½ kg.


MEHUN TERVEYSVAIKUTUKSET

Mehunvalmistuksen jälkeen kiinnostuin selvittämään, mitä aroniasta kertovissa jutuista putkahteleva termistö tarkoittaa.

Mitä tarkoittavat esimerkiksi antioksidantti, antosyaani, flavonoidi? Pyöriskelin hetken tietorunsaudessa ja vakuutuin. Aikamoista superfoodia tuntuu aroniat olevan.

Näillä vakuutuin:

1.

Marjojen väitetään sisältävän antioksidantteja, enemmän kuin mikään muu marja tai hedelmä.

Antioksidantit estävät elimistön hapettumisen ja härskiintymisen aikaansaamia tulehduksia ja muita vaurioita.

2.

Aronia sisältää kiniiniä.

Kiniini suojaa virtsatientulehduksilta. 

3.

Aronia sisältää hiusverisuonten verenkiertoa parantavaa antosyaania.

Antosyaanit vaikuttavat myönteisesti verenpaineeseen sekä suojaavat mustikan tavoin silmiä. 

Antosyaani on vesiliukoinen hyvää tekevä vesiliukoinen flavonoidi sekä punainen, violetti ja sininen väriaine kasveissa.

Värit saadaan solunesteestä puristamalla ja esiintyy elintarvikevärinä käytettynä tuoteselosteissa lisäainekoodilla (E163).

 E163 lisäaineita on aronian lisäksi ainakin tummissa viinirypäleissä, punaherukoissa, mustissa pavuissa, violetissa maississa, mustikassa, kirsikassa, vadelmissa ja karpaloissa.

4.

Marjat sisältävät mineraaleja, kuten rautaa, mangaania, kaliumia sekä runsaasti C- ja E-vitamiineja.  

5.

Vitamiineja ja antioksidantteja ei pysty syömällä yliannostelemaan.


Kokeile ihmeessä!
Superfood

Maistuvia ja terveellisiä makuhetkiä terveysjuomien parissa. 

💚Marita