Terveellistä marja-aroniamehua!

Onneksi olin leikannut talteen 5. lokakuuta 1998 Ilkka-lehdessä julkaistun jutun marja-aronioista. Jutussa mukana ollut mehuohje toimi käänteentekijänä jatkaa aronioiden hyötykäyttöä omassa taloudessani.

Ei nimittäin ole ihan sama, millä tavalla marja-aroniamehun valmistaa. Kokemusta on.

😆 

Antioksidantit ja vitamiinit tallessa
Marja-aroniamehun salaisuus on kylmävalmistus

Ohjeen mukaisesti kylmässä ’kypsyvä’ ja sitruunahapolla valmistuva mehu on raikasta, täyteläisen makuista ja hyvin säilyvää.

Aiemmin yritin syksyisin hyödyntää marjat tekemällä niistä mehua perinteisesti mehumaijalla. Ei käynyt mehu kauppansa. Tunkkainen maku tuli läpi, vaikka yritin piilotella sitä sekoittamalla sekaan milloin mitäkin muuta mehua.

Toinen ja mielestäni makua isompi ongelma oli mehun lyhyt käyttöaika. Pakastettu ja jääkaapissa sulatettu mehu aloittaa käymisen muutamassa päivässä, eikä ole enää sen jälkeen ’viinimäisenä’ käyttökelpoista.

Mutta, kuten alussa mainitsin, onneksi löysin avun.

Tällä helpolla reseptillä valmistettu hyvänmakuinen ja raikas mehu on jo vuosikaudet ollut yksi suosituimmista, itsevalmistetuista marjamehuista.

Ohje on hyvin talletettuna reseptiaarteiden joukossa.

raikasta marjamehua helposti
Terveyttä koristepensaan marjoista!

VALMISTUSVINKKEJÄ

Mehun valmistus on helpointa syksyn viileydessä, ulkona auringolta suojassa.

Hanki iso sanko, jonka voit suojata kannella.

Säilytä valmis mehu pakasteessa.

Pakastettuna mehun pystyy tekemään ohjetta vähäisemmällä sokerimäärällä. Kokeile oma makusi.

 Itse käytän koko 5 litran annokseen sokeria ½ kg.


MEHUN TERVEYSVAIKUTUKSET

Mehunvalmistuksen jälkeen kiinnostuin selvittämään, mitä aroniasta kertovissa jutuista putkahteleva termistö tarkoittaa.

Mitä tarkoittavat esimerkiksi antioksidantti, antosyaani, flavonoidi?

Pyöriskelin hetken tietorunsaudessa ja vakuutuin. Aikamoista superfoodia tuntuu aroniat olevan. Itse ainakin vakuutuin.

Aroniamarjojen kerrotaan sisältävän

1.

Antioksidantteja enemmän kuin mikään muu marja tai hedelmä.

Antioksidantit estävät elimistön hapettumisen ja härskiintymisen aikaansaamia tulehduksia ja muita vaurioita.

2.

Kiniiniä.

Kiniini suojaa virtsatientulehduksilta. 

3.

Hiusverisuonten verenkiertoa parantavaa antosyaania.

Antosyaanit vaikuttavat myönteisesti verenpaineeseen sekä suojaavat mustikan tavoin silmiä. 

Antosyaani on vesiliukoinen hyvää tekevä vesiliukoinen flavonoidi sekä punainen, violetti ja sininen väriaine kasveissa.

Värit saadaan solunesteestä puristamalla ja esiintyy elintarvikevärinä käytettynä tuoteselosteissa lisäainekoodilla (E163).

 E163 lisäaineita on aronian lisäksi ainakin tummissa viinirypäleissä, punaherukoissa, mustissa pavuissa, violetissa maississa, mustikassa, kirsikassa, vadelmissa ja karpaloissa.

4.

Mineraaleja, kuten rautaa, mangaania, kaliumia sekä runsaasti C- ja E-vitamiineja.  

5.

Marjojen syönti on myös turvallista

Vitamiineja ja antioksidantteja ei pysty syömällä yliannostelemaan.


Kokeile ihmeessä!
Superfood

Maistuvia ja terveellisiä makuhetkiä terveysjuomien parissa. 

💚Marita


css.php