Yrttimaailman tuoksuja ja makuja

Löytöretki tuoksujen ja makujen maailmaan

Tässä jutussa sukelletaan kaupunkipuutarhurin yrttimaailmaan. Tarinan pääosassa ovat yrtit ja maustekasvit ja sivuosassa perinteinen ryytitarhaviljely nikseineen.

Omat yrttienkäyttökokeiluni ja uteliaisuuteni ovat vieneet minua tutustumaan eri asiantuntijoiden kirjoituksiin maustekasvien vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin.  Tähänkin tarinaan materiaalia kerätessäni, ihmetys kuinka monella tavalla yrtit voivat vaikuttaa ihmiseen, pysäytti.

Yrttejä ei suositella odottavien äitien ja pienten lasten ruokavalioon

Toivon kuitenkin, että tulkitset tähän juttuun lisäämiäni osia  yrttien vitamiinilähteistä ja terveysvaikutuksista, ison verkon läpi. Ne eivät ole täydellisiä, eivätkä toimi missään tapauksessa lääkitysohjeina.

Mutta joka tapauksessa, mitä enemmän yrtteihin tutustuu, sitä useampaa lajia haluaa maistaa ja kokeilla. Toivottavasti saan tällä kirjoituksellani sinutkin innostumaan maustekasvien makumaailmasta omassa  keittiössäsi.  Tarinan lopussa on käyttövinkkejä 9 eri yrtistä  👩‍🌾.

Kaupunkipuutarhurin yrttiviljelystä

Yrttien kasvattamisessa on oma taikansa. Viherpeukalon kämmenet alkavat syyhytä heti joulukiireiden hellitettyä ja yrttikasvatus toimii siinä vaiheessa hyvänä keväänodotus-terapiana.

Yrttikasvatus ei vaadi kasvihuonetta. Viljelykset kukoistavat, kunhan siemenet saavat riittävästi lämpöä, kosteutta ja valoa. Tammi-helmikuussa tarvitaan lisävaloja, mutta jos malttaa odottaa yrtteilyn aloittamista maalis-huhtikuulle, ajankohta on täydellinen harrastukselle. Luonnonvaloa riittää tässä vaiheessa jo tarpeeksi  pitämään kasvun vauhdissa.

Omassa keittiöpuutarhailussani perinteinen hyötykasviviljely ei ole ykkösjuttuni. En (esi)kasvata yrttejä ja harvassa ovat myös ne keväät, kun kylvän edes persiljan, tillin tai salaatin siemeniä avomaalle.

Kaupunkipuutarhurin oma söpö yrtti-istutus. Nopeasti valmis ja monipuolinen.

Toteutan kahden aikuisen talouden yrttitarpeiden hankinnat samaan tapaan kuin mitä ajattelen pienen nurmikkoalueen rakentamisesta.

  • Ajattelen nimittäin niin, ettei kaikkea ole järkevää tehdä itse alusta hamaan loppuun saakka. Valmista nurmikkopintaa saa kätevästi myös rullana.  Kun pohjat on kunnossa, näkyviin jäävä osuus saadaan näppärästi paikoilleen.

Ja siksi, vaikka nautin aivan suunnattomasti yrteistä ja yrtteilystä, saan haluamani kesätaimet käyttöön nopeamminkin näin:

1. Valitsen terveystarhayrteiksi matalat ja tukevat taimet kaupoissa tarjolla olevista valmiista ruukkuyrteistä. Matala taimi pysyy heti paremmin pystyssä.
2. Sijoitan samaan ruukkukattaukseen yrttilajit, jotka pärjäävät keskenään, tarvitsevat samankaltaista hoitoa ja näyttävät kokonaisuutena hyviltä. Esimerkkinä hallanarat tai paahdetta vieroksuvat aromiyrtit samaan ruukkuun, niin ei tarvitse kaikkia erikseen hoivailla 😆.

Jos esikasvattelu ja kasvivalohärpäkkeiden asentelut eivät siis ole sinun juttusi, mutta tykkäät tuoreista kesäkeittiön yrteistä, toimi kuten minä.

 11 askelvinkkiä ⤵️ yrtteilyn mestariksi

1. Valitse yrttien kasvupaikaksi lämmin ja tuulelta suojaisa paikka.

  • Aromit kehittyvät parhaiten lämpimässä, kunhan eivät ole koko aikaa porottavan auringon alla.

2. Istuta yrtit vettä läpäisevään laihahkoon hiekkamaahan.

  • Aromit kehittyvät voimakkaammin laihassa maassa.
  • Monivuotiset lajit säilyvät talven yli paremmin  kuin tiiviissä maassa.

3. Istuta yrttejä sinne tänne. Ne sopivat kaikkialle, missä näyttävät hyviltä ja on helppoja käyttää ja hoitaa.

  • Ruukkuihin kivikkotarhaan ja kukkaryhmien aukkopaikkoihin.

4. Kerää sato ennen kukintaa.

  • Kukka latvassa viestii ikääntymisestä ja paras maku lehdistä on pois.
  • Kerää kukkimaan päässeet oksat raikkaiksi kesäkukkakimpuiksi 💐

5. Pidä tuoreita yrttejä aina esillä keittiön keskiössä – talvellakin.

  • Yrttien tuoksu ja ulkonäkö houkuttelee puoleensa.
  • Ole esimerkkinä muille perheenjäsenille. Kokeile ja testaa uusia makuja eri muodoissa ja tarjoa muillekin. Rohkeasta.

6. Tarkista jo kaupassa ruukkuyrtin vointi.

  • Jos lehdissä on tummentuneita kohtia, kasvi on saanut kylmävaurioita ja toipuu niistä harvoin.
  • Jos turve on ruukussa täysin kuivunut, kasvin juuret ovat vaurioituneet ja osa kasvista tulee kuolemaan.

7. Älä nypi yksittäisiä lehtiä, vaan korjaa satoa latvomalla.

  • Yksittäisten lehtien nyppiminen kasvattaa vain vartta.
  • Katkaisemalla latvaa kolmannen lehtiparin jälkeen, kasvu jatkuu ja kasvusto tuuheutuu.
  • Jätä muutama lehti varteen aina jäljelle, niin kasvu ei tyrehdy.

8. Pistokkaista saa näppärästi uutta satoa

  • Siirrä katkaistu latva juurtumaan veteen tai suoraan siemenkapseliin (puristettu turvekiekko).
  • Pistokkaista voi saada uutta satoa jo parin viikon kuluttua.

9. Kuivattu yrtti riittää pidempään.

  • 2 rkl hienonnettua tuoreyrttiä vastaa 1 tl kuivayrttiä

10. Yrttien aromit säilyvät öljyssä.

  • Käytä yhtä tai useampaa öljyä keskenään ja sekoita joukkoon silputtu nippu yrttiä tai kokonaisia varsia.
  • Valmis yrttiöljy säilyttää aromit ja käy sellaisenaan salaatinkastikkeeksi ja toimii perunasoseen, kasvisten sekä lihan ja kalan mausteena.

11. Kaikkia ostoyrttejä ei tarvitse pestä.

  • Kotimaisista tuottajista ainakin Järvikylän kartano on ilmoittanut etteivät kastele tuotteitaan taimivaiheen jälkeen ylhäältä päin. Syötävä osuus pysyy näin puhtaana.
9 lempiyrttiäni ⤵️toimivat moneen oloon ja ruokaan

1. Basilika

Basilikan tuoksu, tuttu yrtti italialaisista ruuista. Tuoksu tyrmää, mutta maku taittuu mietona moneen ruokaan hienosti.

KÄYTTÖ: Maku sopii keittoihin sekä kala- ja kanaruokien sekaan. Pehmeä maku toimii tomaattien, valkosipulin, timjamin, paprikan ja pippurin kumppanina ja rae- ja tuorejuuston sekaan silputtuna. Paksu, kiiltävä lehti on kaunis myös yksinään koristeena, salaatin lisukkeena ja leivän päällä.

VINKKI: Yrtti ei kestä kylmäsäilytystä.

VAIKUTUSUSKOMUS: Helpottaa päänsärkyä ja vilustumisoireita ja auttaa ruuansulatusta. Tuoksu toimii tehokkaana hengityksen raikastajana.

VITAMIINIT: Runsaasti A-, C- ja K-vitamiineja sekä kalsiumia, rautaa, folaatteja ja antioksidantteja.

HOITO: Tarvitsee paljon lämpöä ja tasaista kosteutta. Kastele aamulla, että vesi ehtii haihtua päivällä lämmön vaikutuksesta. Iltakastelu altistaa juurimädälle.

2. Curry-yrtti eli Italianolkikukka
Curry-yrtti tai Italianolkikukka. Pienet hopeanväriset lehdet tuoksuvat ja maistuvat kiehtovasti currylle. Aromi jää käsiin kasvia kosketeltaessa.

KÄYTTÖ: Sopii erinomaisesti ruuanlaittoon sekä kukkaryhmien lehtikasviksi. Lehdet maustavat padat, keitot, vihannes- ja riisiruoat sekä pikkelssin.

VINKKI: Aromit tulevat parhaiten esiin lehtiä kuumentamalla. Kätevin tapa käyttää yrttiä on lisätä oksa varsineen kypsyvän ruuan joukkoon ja nostaa se pois  ennen tarjoilua.  Sopii broilerin mausteeksi korvaamaan rakuunaa.

HOITO: Oman kokeilujeni tuloksena ei tarvitse erityishoitoa. Pärjää auringossa muiden yrttien kanssa mainiosti.

3. Kirveli
Persiljan näköinen Kirveli on  ranskalaisten keittiöiden lemmikki. Maku muistuttaa anista ja lakritsia.

KÄYTTÖ: Mieto maku sopii persiljan tapaan salaatteihin, perunaruokiin, yrttivoihin sekä munakkaisiin. Sillä voi korvata tillin käyttöä kalan maustamisessa ja toimii myös basilikan, rakuunan ja ruohosipulin kanssa. Keventää hienosti rasvaisten liha- ja kalaruokien makua ja on loistava lisuke grilli- ja kanaruuille. Toimii myös makeiden jälkiruokien mausteena ja koristeluun.

VINKKI: Lisätään lämpimään ruokaan vasta vähän ennen tarjoilua, ettei miedot aromit katoa valmistuksen aikana. Lisää yrtin käyttöä silppuamalla kupillinen pitsilehtiä ruokapöytään sormimausteeksi.

VAIKUTUSUSKOMUS: Lisää mahanesteen ja sapen eritystä. Edistää ruuansulatusta, puhdistaa kehoa ja lisää virtsaneritystä.

HOITO: Sijoita kirveli puolivarjoon, koska auringossa yrtti kukkii nopeasti menettäen samalla arominsa. Huolehdi kasvualustan riittävästä kosteudesta.

VITAMIINIT: Tuoreessa kirvelissä on runsaasti A- ja C-vitamiinia, rautaa, kalsiumia ja magnesiumia.

Koiranputki

VAROITUS: Kirveli muistuttaa ’aikuisena’ koiranputkea ja myrkyllistä hukanputkea ja myrkkykatkoa. Kasvi voi ärsyttää herkimpien ihoa aiheuttamalla valoallergiaa.

 

4. Oregano ja Meirami
Oregano, mäkimeirami, meirami vai maustemeirami, tuttu välimeren yrtti ja pizzamauste.

Kotipuutarhoissa ja luonnossa kasvavan mäkimeiramin ’jalosteiden’  tunnusmerkkeinä ovat pienet pyöreät vastakkaisesti kasvavat lehdet ja käpymäinen kukinto. Mausteyrttinä mäkimeiramin kauppanimi on oregano ja maustemeiramin pelkkä meirami. Oregano on maullisesti meiramia miedompi, mutta ulkonäöltään rehevämpi.

KÄYTTÖ: Maku sopii hernekeittoon, lampaanliha-, kaali-, kala- ja munaruokiin ja valkosipulin seuraksi sekä tomaattia ja chiliä sisältävien ruokien kanssa. Antaa sopivan lisävivahteen salaatteihin ja paahdettujen vihannesten seurana sekä jälkiruokien mausteena mm. juustojen, raparperin ja omenan kanssa.

VINKKI: Lisää tuore oregano ruokaan vasta valmistuksen loppuvaiheessa, ettei maku pääse voimistumaan liikaa. Kukkiva oregano on nätti lisuke kesäkukkakimppuihin. Tuoksuvien lehtien uskotaan karkottavan koita ja muurahaisia.

VAIKUTUSUSKOMUS: Vahvistaa ja rauhoittaa vatsaa, lievittää ilmavaivoja, alentaa verenpainetta ja edistää ruuansulatusta.

HOITO: Ei siedä kylmää, eikä kovaa kastelua. Toimii myös kuivatettuna yrttinä.

VITAMIINIT: Sisältävät runsaasti vitamiineja (C,K ja E), rautaa, kalsiumia ja antioksidantteja.

VAROITUS: Saattaa aiheuttaa tuoksuherkille oireita.

5. Rakuuna

Suomalaisten rakuuna ja ruotsalaisten dragon, on ranskalaisen keittiön suosikki.

KÄYTTÖ: Mieto maku useisiin ruokiin ja muiden yrttien lisukkeeksi. Sopii erinomaisesti parsan ja porkkanan kanssa suoraan tai kastikkeissa. Antaa loistavan makucompon kana- ja liharuokiin, keittoihin ja pataruokiin sekä uuniperunoiden täytteenä. Säväyttää sopivasti viinietikan ja yrttilevitteen.

VINKKI: Mietomakuinen yrtti sopii yrttien makumaailman totutteluun,  avaamaan aisteja uusille kokeiluille. Sekoita tuorejuustoon tai käytä silppua rypsiöljyn ja viinietikan mausteena.

VAIKUTUSUSKOMUS: Poistaa nestettä, edistää ruuansulatusta ja densinfioi suuta.

HOITO: Menestyy maahan istutettuna myös talven yli.

VITAMIINIT: Sisältää runsaasti A-, C- ja B-vitamiineja, rautaa, magnesiumia ja antioksidantteja.

6. Rucola
Sinappikaali eli kansainvälisemmin Rucola on maukas terveyspommisalaatti

Pippurinen ja voimakkaanmakuinen sinappikaali eli kansainvälisemmin rucola on terveellinen ja erittäin maukas salaattiyrtti. Maku muistuttaa hieman pähkinää sekä retiisiä.

KÄYTTÖ:  Sopii kylmiin ja lämpimiin ruokiin ja voidaan käyttää kaikkeen mihin muitakin vihreitä lehtivihanneksia käytetään. Esimerkiksi parsa- ja lehtikaalin kanssa. Antaa mukavan säväyksen sellaisenaan salaateissa ja sopii mozzarellan ja tomaattien kanssa sekä leivän päällä. On pizzan, pastaruokien ja kastikkeiden kruunu.

VINKKI: Kestää hyvin lämmittämistä, mutta kypsyy huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi lehtikaali.

VAIKUTUSUSKOMUS: Ehkäisee syöpää ja on hyvää luustolle, pienentäen osteoporoosin riskejä. Rucolasta väitetään olevan myös hyötyä pitkäkestoisissa urheilusuorituksissa.

HOITO: Sopii erityisesti ruukkuviljelyyn. Viihtyy parhaiten runsasmultaisessa ja kosteassa maassa. Kukkii herkästi, joten versoja kannattaa katkoa tiuhaan, ettei pääse kukkimaan. Leikatut versot säilyvät parhaiten viileässä.

VITAMIINIT: Sisältää runsaasti A-, K- ja C-vitamiineja, folaatteja, kalsiumia ja antioksidantteja.

7. Salvia
Salvian tuoksu muistuttaa minttua ja maku kamferia, joka tasaantuu ja miedontuu kypsennettäessä.

KÄYTTÖ: Sopii pitkään kypsennettävien liharuokien, marinadien ja salaattikastikkeiden mausteeksi sekä kanan ja kalkkunan kanssa. Hyvä makukeventäjä kinkulle, kyljyksille, makkaralle. Salviaa voi käyttää myös yrttivoin maustamiseen sekä maksa-, sieni- ja pastaruokiin. Jälkiruokayrttinä sopii omena-, juusto- ja rahkaruokien seuraksi.

VINKKI: Poistaa lihasta ja kalasta rasvaisen makua. Hernekeitossa antaa makua ja vähentää lisäksi samalla ilmavaivojen syntymistä. Aloita tämän yrtin kokeilu varovasti. Maku tasaantuu lisäämällä mukaan persiljaa.

VAIKUTUSUSKOMUS: Teen raaka-aineena käytettynä rauhoittaa hermoja ja auttaa hengitystietukoksiin. Eristää ruuansulatusta ja rasvaisen ruuan imeytymistä sekä lievittävän ripulia ja virtsatientulehduksia.

HOITO: Kylmänarkana yrttinä vaatii lämpimän kasvupaikan. Pärjää puolivarjossakin, kunhan maa on hyvin vettä läpäisevää kivennäismaata. Kestää paremmin kuivuutta kuin märkyyttä. Liika vesi mädättää juuret herkästi.

VITAMIINIT: Sisältää K-vitamiinia, folaatteja, magnesiumia, kuituja ja voimakkaita antioksidantteja. 4-6 tuoretta lehteä päivässä on riittävä annos aikuiselle.

8. Sitruunamelissa
Sitruunamelissa on raikas sitruunalta tuoksuva hapahko syötävä.

KÄYTTÖ: Sopii tuoreen sitruunan korvaajaksi. Maku raikastaa rasvaisia ruokia ja sopii maustamaan kalaa, riistaa, sieniä, herneitä ja parsaa. Käy myös erilaisiin salaatteihin, marinadeihin ja salaatinkastikkeisiin. Jälkiruokayrttinä sopii jäätelön kanssa sekä juomiin, hedelmäsalaatteihin, kiisseleihin lisättynä.

VINKKI: Tarkkaile käyttämääsi määrää, ettei voimakas aromi peitä muita makuja liikaa.

VAIKUTUSUSKOMUS:Vahvistaa hermoja, estää masennusta ja virkistää. Auttaa unettomuuteen, jännitykseen ja stressiin.

HOITO: Viihtyy melko kosteassa kalkitussa maassa. Älä lannoita liikaa, ettei aromaattisuus katoa. On hallanarka. Sato kerätään kukinnan alkaessa. Lehtien aromit säilyvät parhaiten pakastettuina, mutta voidaan myös kuivattaa tai uuttaa öljyyn tai viinietikkaan.

VITAMIINIT: Sisältää runsaasti erilaisia aromaattisia ja hoitavia öljyjä.

VAROITUS: Isoina määrinä syötynä voi aiheuttaa väsymystä, levottomuutta ja laskea alhaista verenpainetta potevan paineet liian alas.

9. Timjami
Timjami tai tarha-ajuruohon maku sopii melkein kaikkien ruokkien lisukkeena.

KÄYTTÖ: Timjami sopii kanaruokiin erilaisiin lihapatoihin, marinadeihin ja lihakeittoihin. Siitä saa myös hyvän mausteen yrttiöljyihin sekä kalakeittoihin, pizzaan ja spagettikastikkeisiin.

VINKKI: Katko timjamin oksia kokonaisina ruuan joukkoon ja poista ne ennen tarjoilua. Maku ja vaikutukset jää ruokaan, mutta pienten lehtien kanssa näprääminen jää vähemmälle.

VAIKUTUSUSKOMUS: Timjamin kerrotaan vilkastuttavan aineenvaihduntaa ja alentavan kolesterolia sekä estävän verihiutaleiden kokkaroitumista. Timjamitee sopii hyvin vilustumisjuomaksi tai kurkkukivun hoitoon.

HOITO: Viihtyy parhaiten kalkkipitoisessa maassa. Ei ole erityisen halla-arka.  Lehden maku on parhaimmillaan kukinta-aikaan. Sato kerätään kukinnan alkaessa leikkaamalla versot maanrajasta. Lehdet voi kuivata tai uuttaa öljyyn tai etikkaan.

VITAMIINIT: Sisältää magnesiumia ja paljon antioksidantteja

Kauneus on katsojan silmissä 😉

Matka Kianni-Puutarhurin yrttimaailmaan on nyt päätöksessä.

Toivottavasti sait tarinasta omaan keittiöpuuhailuusi ja yrtteilyyn jotain uutta. Kiitos, kun olit mukana.

-Marita

P.S. Olet oman puutarhasi asiantuntija ja nyt myös yrtteilyn mestari.

Jos sisimmässäsi kaipaat silti välillä ammattilaisenkin apua tai tukea puutarhasi muutossuunnitelmiin, kevään pihasiivouksiin tai puutarhakasviesi hyvinvoinnin varmistukseen, ota rohkeasti minuun yhteyttä. Hoidetaan hommat yhdessä.

Puutarhapalveluista lisää täällä.